Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Węglowodany są dobrze znanym składnikiem naszej diety. Wszyscy dobrze wiemy, że pełnią bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Zdrowych źródeł węglowodanów jest mnóstwo. Przykładem może być kasza jaglana ze strony www.bee.pl. Ma ona bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie, jednak przez wiele osób nie została jeszcze w pełni doceniona, chociaż zdecydowanie zasługuje na więcej uznania. Skąd się bierze kasza jaglana? Co sprawia, że jest taka zdrowa? Jak można ją wykorzystać w kuchni?

Czym jest kasza jaglana?

Kaszę jaglaną uzyskuje się z łuskanego ziarna prosa zwyczajnego. Należy do najstarszych kasz na świecie. W Azji i Afryce znana była już w czasach neolitu. Do Europy trafiła dużo później, ale szybko podbiła serca mieszkańców Starego Kontynentu. W późniejszych wiekach odeszła nieco w zapomnienie, kiedy popularność zaczęły zdobywać ziemniaki. W Polsce czasami nazywano ją krupem lub jagłami.

Dlaczego tak warto jeść kaszę jaglaną?

Powodów, dla których warto włączyć ją do swojej codziennej diety jest mnóstwo. Przede wszystkim jest ona lekkostrawna, więc śmiało mogą się nią zajadać dzieci, a także osoby w podeszłym wieku. Sprawdzi się także na diecie redukcyjnej. Jest świetną alternatywą dla produktów na bazie pszenicy, gdyż nie zawiera glutenu, dlatego mogą po nią sięgać osoby zmagające się z celiakią.

Właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana to skarbnica wielu witamin i minerałów, które są niezbędne w zdrowej, zbilansowanej diecie. Znajdziemy w niej mnóstwo witamin, zwłaszcza z grupy B, a dokładnie B1, B2 i B6, a także witaminę E. Odznacza się także dużą zawartością wielu minerałów, takich jak krzem, magnez, fosfor, wapń, żelazo i potas.

W 100 g kaszy jaglanej znajdziemy:

  • 358 kcal
  • 3,9 g tłuszczu
  • 69 g węglowodanów
  • 9,8 g białka.

Jak włączyć kaszę jaglaną do swojej diety?


Jest to produkt uniwersalny, który łatwo przemycić do swoich codziennych posiłków. Można ją ugotować i wykorzystać jako źródło węglowodanów w naszym obiedzie w towarzystwie kotleta i surówki, zamiast ziemniaków czy ryżu. Sprawdzi się również jako baza do zdrowych ciastek czy innych wypieków. Można ją także łączyć z owocami i orzechami.

 

Czy warto sięgnąć po kaszę jaglaną?

Nie ulega wątpliwości, że kasze, w tym kasza jaglana, zawierają bardzo wiele różnego rodzaju witamin i minerałów. Nie da się zaprzeczyć temu, że kasza jaglana działa zasadotwórczo jako jedna z niewielu kasz. Niesamowicie istotne jest to, aby poznać właściwości kaszy jaglanej i dowiedzieć się, co należałoby z niej przygotować. Wówczas dowiemy się, czy chcemy wprowadzić ją do swojej codziennej diety czy też nie.

Bogactwo witamin i składników mineralnych

Jak już zaznaczono na wstępie, kaszę jaglaną wyróżniają liczne właściwości prozdrowotne. Z tego właśnie względu doskonale byłoby wprowadzić ją do swojego codziennego menu. Nie ulega wątpliwości, że produkt ten zawiera wiele cennych dla naszego zdrowia witamin oraz rzecz jasna minerałów. Mowa tu przede wszystkim o witaminach z grupy B, takich jak witamina B2 czy witamina B6. Są one bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego. Ponadto, kasza jaglana zawiera spore ilości witaminy E, zwanej także witaminą młodości. Odgrywa ona znaczącą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Pozytywnie wpływa także na stan naszych włosów, skóry oraz oczywiście paznokci. Spore ilości magnezu i żelaza także czynią tę kaszę wyjątkową.

Dodatek do dań na słono i słodko

Nie da się zaprzeczyć temu, że kaszę jaglaną można wykorzystać na naprawdę wiele różnego rodzaju sposobów. Warto nadmienić, że kasza nadaje się do wykorzystania na słodko, jak i na słono. Dobrze byłoby podać ją na przykład z mięsem zamiast ziemniaków czy makaronu. Ponadto, kasza ta doskonale sprawdzi się w roli dodatku do warzywnej sałatki. Z powodzeniem można wykorzystać ją również jako bazę słodkich dań. Idealnie sprawdzi się w towarzystwie orzechów oraz owoców, na przykład na drugie śniadanie. Można zjeść ją z bananami, a także z dodatkiem truskawek czy borówek amerykańskich. Należy nadmienić, że kluczem do sukcesu jest regularne spożywanie kaszy jaglanej. W przeciwnym razie efektów nie będzie.

 

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną i co można z niej przyrządzić?

Kasza jaglana (https://www.bee.pl/9078-kasza-jaglana) stanowi jeden z produktów, który bez wątpienia warto mieć w swojej kuchni. Wszystko ze względu na to, że charakteryzuje się ona wieloma właściwościami. Można znaleźć w niej wiele cennych witamin i składników mineralnych. Na uwagę zasługuje również fakt, iż nadaje się ona do wszechstronnego wykorzystania. Ponadto, kasza ta jest tania i ogólnodostępna. 

Moc witamin i prawdziwa skarbnica składników mineralnych

Jeżeli zależy nam na tym, aby dostarczyć swojemu organizmowi cennych witamin i minerałów, najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie sięgnięcie po kaszę jaglaną. Nie ulega wątpliwości, że w kaszy tej znajduje się sporo witamin z grupy B. Są one kluczowe dla funkcjonowania naszego układu nerwowego. Należy również zdawać sobie sprawę z tego, że kasza jaglana charakteryzuje się całkiem sporą zawartością magnezu, cynku czy potasu. Wyróżnia się również tym, iż odkwasza nasz organizm. Charakteryzuje ją również działanie antyoksydacyjne. Kasza ta posiada jednak dość wysoki indeks glikemiczny, dlatego osoby borykające się z cukrzycą powinny sięgać po nią raczej dość rzadko. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie mogą jej spożywać.

Doskonała w wersji na słodko i na słono


Kasza jaglana zasługuje na to, aby wykorzystać ją do wielu dań. Z powodzeniem można przygotować na jej bazie słodkie śniadanie z dodatkiem owoców, orzechów i tartej czekolady gorzkiej. Wreszcie, dzięki kaszy jaglanej możemy przygotować bardzo smaczne danie mięsne bądź warzywne. Kasza jaglana może nam posłużyć także jako składnik koktajli. Nie sposób zaprzeczyć także temu, iż kasza jaglana stanowić może bazę do różnego rodzaju deserów. Po zblendowaniu jej można przyrządzić z kaszy smakowity pudding bądź budyń. Ponadto, kasza może zostać wykorzystania do zrobienia zdrowego tiramisu w wersji fit. Aby móc cieszyć się pozytywnym wpływem kaszy jaglanej na nasze zdrowie, należy spożywać ją regularnie. W przeciwnym razie, kasza pozytywnie na nasz organizm nie wpłynie.